Slipp smärtan och förebygg Hallux valgus

26 januari 2024 4 min läsning

Slipp smärtan och förebygg Hallux valgus

Det är stor skillnad på hur ont man får av Hallux valgus. Vissa människor upplever ingen smärta alls medan andra får så ont att de knappt kan ha skor på sig. Somliga noterar knappt några besvär över huvud taget.

Om du ser symptom på Hallux valgus är det viktigt att ta tag i problemet snabbt för att minimera obehagskänslan. Framför allt vill många slippa smärtan som kan uppstå i fot och led.

Här får du tips på enkel lindring av smärta och annat obehag som uppstår via Hallux valgus.

Så får du mindre ont vid Hallux valgus

1. Räta ut stortån med tåspridare

Med en tåspridare rätar du ut stortån och minskar trycket mot de närliggande tårna. Det hjälper också med att töja muskulaturen på stortåns utsida. Med en tåspridare minskar du risken att besvären blir värre och lindrar obehag som smärta i lederna.

2. Skor med bredare främre del

Undvik att använda skor som är smala framtill. Skor som är trånga för tårna bidrar till att stortån fortsätter vara sned, vilket ökar obehagen.

Finskor som högklackat och lackskor med spetsig framdel bör undvikas helt tills besvären är borta.

Att använda skor med bred tåbox som ger tårna utrymme utan att klämma på sidorna är en långsiktig lösning som lindrar och minimerar risken för framtida problem.

3. Ortopediska inlägg

En förfotsstöd, en så kallad pelott, som är formad för din fot hjälper med att avlasta fotens främre del. Du kan välja att skaffa ett individuellt formgjutet inlägg som är anpassat för just din fot eller skaffa ett generiskt inlägg. Formgjutna inlägg är skönare och effektivare, men kostar också betydligt mer.

Alla former av inlägg, som förfotsstöd, är för att lindra temporärt. Det är ingen permanent lösning för dina sneda stortå. Du kan läsa mer om inläggens påverkan på dina fötter i det här inlägget.

4. Smärtlindrande gel

Om du upplever att det gör ont i tårna på natten kan det vara bra att lindra med en smärtlindrande gel. Du smörjer gelen på området där det gör ont och får en temporär lindring som gör det lättare att sova. Tänk på att smärtlindrande och antiinflammatoriska substanser aldrig är en lösning på Hallux valgus.

5. Avlasta foten

Undvik att belasta foten mer än nödvändigt. Att exempelvis löpträna gör inte att problemet förvärras, men det är inte heller speciellt skönt att springa med Hallux valgus. Försöka att vila den drabbade foten så mycket du kan. Speciellt om du har ett arbete som kräver att du står eller går mycket.

6. Massage och fotbad

Ett sista tips är att ta hand om fötterna lite extra. Med ett varmt fotbad hjälper du lederna att slappna av ordentligt. Helst i kombination med lite badsalt i vattnet. Du kan även massera de berörda områdena försiktigt med tummarna. Med varsamma, cirklande rörelser hjälper det lederna att må lite bättre.

Hjälpmedel som lindrar på natten

Det finns flera olika hjälpmedel som till en låg kostnad hjälper mot Hallux valgus. Exakt vad som fungerar bäst för dig är svårt att säga utan att du har provat dem, men ett initialt råd är att börja med en tåspridare och fotavlastning. Har du även känningar på natten finns ytterligare hjälpmedel att skaffa.

Med en så kallad nattskena hjälper du stortån att räta upp sig till en mer naturlig position. Det ökar chansen att problemet inte blir värre och du märker en viss smärtlindring efter en tids användning. Nattskena kan du använda redan från första natten när du ser symptom på sned stortå.

Träna fötterna och förebygg Hallux valgus

Visste du att musklerna kring stortån kan tränas? Det hjälper dig att bygga upp styrkan i foten och minskar risken att du inte lyfter foten tillräckligt högt vid steg över hinder. Det kan också lindra symptomen och minska risken för Hallux valgus om du inte redan är drabbad. 

Det enklaste och bästa sättet att stärka fötterna är med en träningsmetod som kallas toega. Det är fotövningar iform av en serie rörelser för fötter och tår som hjälper dig att öka rörligheten i framfoten och öka flexibiliteten i stortån.

Toega tar bara några minuter att göra och fungerar lika bra i hemmet som på jobbet.

Se våra enkla instruktionsvideor ochläs mer om toega här.

Här är en övning som du kan prova hemma i lugn och ro.

  1. Placera en rullad handduk på golvet nära en vägg.
  2. Positionera dina tår så att de greppar om handduken.
  3. Stå helt rakt, luta sakta framåt med hela kroppen samtidigt som du pressar ned dina tår. Fortsätt att luta dig framåt så långt du känner dig trygg.
  4. Håll kvar i 5 sekunder och använd sedan stortån för att trycka tillbaka dig till upprätt utgångsposition.

En annan övning som hjälper dig att stärka foten är tåhävningar. Det finns två varianter där den enklare är för dig som inte har tränat foten tidigare.

  • Lättare: Börja med att så på ett plant underlag med båda fötterna platt mot marken. Ställ dig på tå och gå så högt upp från marken som du kan. Sjunk ner mot stående igen. Upprepa flera gånger i en lugn och kontrollerad rörelse.
  • Tyngre: Ställ dig med framfoten på ett trappsteg och låt fotvalvet vara fritt i luften. Gå upp på tå så högt du kan, sänk ner foten så att det sträcker ordentligt. Upprepa rörelsen och se till att stå stabilt på steget varje gång.

Hur många tåhävningar du måste göra beror på hur tränad du är. Ett tips är att börja med cirka tio tåhävningar i tre omgångar. Vila en minut mellan varje gång.

Operation som en sista utväg

Om du upplever mycket stort obehag och märker att vardagen påverkas negativt kan du behöva operera för att få lindring. Innan det sker måste du prata med sjukvården för en bedömning och eventuell rekommendation med remiss för operation. 

I det här inlägget bryter vi ner mer om processen bakom att operera din fot mot hallux valgus. Det är inte alltid en så garanterad lösning som man kan tro. 


Också i FOTPROBLEM

Skräddarknuta
Skräddarknuta

27 januari 2024 3 min läsning

Vad är hammartå?
Vad är hammartå?

27 januari 2024 3 min läsning

Hallux Rigidus
Hallux Rigidus

26 januari 2024 2 min läsning